aku ingin BERKATA bukan MERAPU

selamat datang.

tq pade sape yang sudi melawat. and tq jugak pade sape yang sudi same-same merapu.

xpe..rapukan je ape-ape yang anda rase nak rapu.

ape entah aku merapu nih...hemm..ok lah..pendek kate..anda bebas komen ape-ape disini.

=)

=)

komen la skali. Komen anda banyak membantu untuk daku meng-imprvkan skill yang tak seberapa nih.

Saya ada gaya baru,setiap entry baru EVK akan ada lagu tema tersendiri. So kalau nak lebih feeeeelll..boleh dengar sambil baca..okeh...semoga terhibur =)

SENYUMLAH UNTUKKU SAYANG ==) 15 DIS

EVK 24 ==) 19DIS

EVK 25 ==) 22 DIS

EVK 26 ==) 24 DIS

EVK 27 ==) 29 DIS





Thursday, August 6, 2009

EGOKU vs KASIHNYA 12

-----------------------
“Awak nak cakap ape sebenarnya?”

Aku dah malas nak layan mamat nih..nampaknya lepas ni memang muka dia je akan aku jumpe sentiasa. Sekali dah pernah tunjuk muka,rasa nak lagi kot..mungkin itu yang mamat ni rasa.
Dia ingat aku suka ke jumpe dia nih..eee..tolong la. Nih..dah culik aku nak buat muka toyer dia pulak..aku pandang je tasik kat depan ni. walaupon tak berapa nak indah,aku indahkanlah jugak mata aku ni nak pandang tasik varsiti nih,lagi elok dari aku pandang muka orang dekat sebelah ni kot.

“huh..”
dia mengeluh berat..alahai,tension aku dengar.
“kalo taknak cakap ape-ape,saya balik dulu..lagi pun dah nak ujan ni”

Aku dah berkira-kira untuk meninggalkan jejaka yang tidak hensem ini..pelik aku..macam mana kawan-kawan aku boleh kata dia hensem,mcam hero cerita zettai kareshi a.k.a absolute boyfriend pulak tu..huh. Dah la nak hujan ni,paham-paham je lah,sekarang memang musim hujan..boleh dikatakan tiap-tiap petang hujan. Dia still buat donno..aku bangun,blah la..ape lagi,orang dah bagi green light. Agak-agak 2.9 cm punggungku terangkat menjauhi bangku yang kami duduk..

“tunggu dulu!!”
Dengan suara yang kasar dia mengeluarkan suaranya..terus bertambah tinggi punggung aku terangkat sebab terkejut dengar suara dia..kus semangat aku.

Dah terkejut macam tu..aku buat-buat cool,control..terus berdiri..aku pandang dia..buat muka tak puas hati. Dia tengok aku,muka dia memang nampak tegang,bergaduh dengan awek ke dia nih?tak pasal-pasal aku pulak yang kena hadap dia. Dia berdiri dan berjalan kehadapan memberi jarak antara kami.

“semalam dengan siape?!”
“hah?” blur plus terkejut..
dia senyap..aku pun senyap la,sebab taktau nak jawab macam mana soalan dia ni.
“hujung minggu ni free tak?”
Lain pulak nadanya..bersahaja..tadi macam marah je..sungguh aku tidak memahami insan ini.sekejap marah..sekejap cool...

“free tak?!”dengan lantangnya khairul bersuara sambil memandang tepat kearah ira shazira. Terpinga-pinga ira shaziira apabila dijerkah sedemikian rupa.

Melihatkan wajah ira shazira yang terpinga-pinga dan terkejut dengan perlakuannya sebentar tadi,terbit rasa bersalah dalam diri khairul..ditolak rambut yang sedikit panjang dibahagian hadapan kebelakang,dia sedar..dia tidak seharusnya bertindak begitu..ini akan mengeruhkan lagi keadaan antara mereka. Bukan begini caranya untuk meyakinkan hati gadis disebelahnya itu.

“maaf..”
Lagilah bertambah komposisi blurr yang terbit pada raut wajah ira shazira.
“ira free tak hujung minggu ni?”
Dengan nada yang enak didengar dia menuturkan semula ayatnya tadi.

“kenape?”
“kita balik peneng? Kalo ira takde kelas hari jumaat,kita balik hari jumaat..boleh?”
terdiam ira shazira memikirkan kata-kata khairul itu.
“err..ibu dah rindu sangat nak tengok awak..tiap kali saya telepon,ibu mesti tanya bila saya nak ajak awak balik sane..”
khairul cuba bermain psikologi dengan gadis itu.

“tak ape lah kalo awak busy...nampaknye,terpaksalah saya bagi alasan lagi pada ibu..”
ira shazira masih membisu dan menundukkan wajahnya. Khairul ilham syah merenung wajah bujur sireh milik ira shazira..manis..tahi lalat dihujung bibirnya menambahkan lagi keserian pada wajah itu..namun sayang,susah sangat aku nak tengok dia senyum khas untuk aku. Sungguh mahal harga sebuah senyuman milik ira shazira untuk aku, apetah lagi hatinya. Tidak mengapa,walau semahal mana pun hati milik insan bernama ira shazira ini,akan ku lakukan apa sahaja hanya untuk memiliki hatimu wahai gadisku.

Tiba-tiba henset milik ira shazira berbunyi..ira yang sedari tadi menyepi terus menjarakkan diri.

Khusyairi!
Dunianya kembali terasa cerah dan damai..lupa seketika situasi sebelum ini.
“helloo” ceria sungguh suaranya.
Khairul yang cuba-cuba mencuri dengar sedikit terkejut dengan perubahan riaksi ira shazira.
“awak dah balik?”
“haah..baru je sampai,ingat nak tidor kejap..tapi teringatkan someone..”
“ someone?” ira shazira bertanya..lembut suaranya..
“haah..teringat kat sorang budak busuk tu..”
“mane ade!elloo..sape yang pandai-pandai cakap orang busuk ni?” khusyairi sudah ketawa dihujung talian..
“aik..terase?i tak sebut nama pun..u yang termengaku dengan sendirinya..sorry my dear..i menang kali ni”
“tak aci..ok,next time..alah..baru berape markah terkumpul u..still tak boleh lawan i..ingat,perjanjian kite..” ira shazira sudah tersengeh-sengeh.

Sudah terbayang dimindanya idea gila yang bakal dilaksanakannya.
“alahai..tak lupe..walaupun dah tau tetap i jugak yang akan kalah nanti..i akan ingat jugak tau..” khusyairi buat-buat merajuk.
“ok lah kalo u ingat..kalo terlupe meh tuan puteri tolong bisikkan”
“nak..nak..tapi taknak le cakap pasal tu,bisikkanlah kate-kate lain..kempunan tau orang kat sini nak dengar” ira shazira ketawa riang dengan kata-kata khusyairi itu.

Manakala khairul yang berdiri agak berhampiran dengan ira shazira sudah terasa panas..mukanya terasa panas membahang. Kalo diikutkan hati mahu sahaja dirampas talepon itu dari tangan ira shazira.
Conferm lelaki yang sedang berbicara denga ira shazira dikala itu.
Adakah dia lelaki yang sama yang dia lihat semalam? Dia kembali terasa sakit jauh didasar hatinya..terbayang wajah gadis yang ketika ini sedang membelakanginya itu sedang ketawa riang disamping lelaki lain. Dia merasakan satu perasaan menusuk-nusuk tangkai hatinya. Cemburukah aku??

“ok lah..tidurlah,kesian, letih benar dengar suaranya pun..”
“hem..ok..dah tak larat dah pun nak buka mata nih..mulut je ni yang berfungsi”
“ok..ok..bye..kita sembang kemudian ek”
“ok..take care sayang..assalamualaikum”
“hem..u too..waalaikummussalam”.

Ira shazira masih lagi tersenyum setelah panggilan diputuskan..tersenyum dengan keletah khusyairi yang tak kering dengan gurauanya..teringat suatu ketika dimana mereka bertemu,pendek kata dating lah..first date.. disebabkan khusyairi berada di skudai..jadi,untuk berjumpa memang terlalu susah bagi mereka.

Mereka berjumpa itu pun sebab khusyairi pulang kerumahnya di Shah Alam pada hujung minggu kedua selepas sem baru bermula..konon-konon nak buat jadi kenangan paling sweet lah..alih-alih..kenangan memalukan..tapi,bila fikir-fikir..secara logiknyalah,aku tak sepatutnya malu,dia yang sepatutnya malu..tapi kenape aku yang beriya rase nak bungkus je muka aku nih dengan kain langsir yang tersadai dekat dalam kedai KAMDAR hari tu. Malu sangat..mungkin aku je yang terlebih malu kot..dia relex je.

----------------

“shaz!” aku berpaling..eh,macam mana dia boleh tercicir kat belakang nih..laju sangat ke aku jalan?
“kenape?” aku bertanya. Aku menghampirinya.
“jom masuk”
“hah?” blurr..aku pandang atas ‘Living Cabin’. Eh,kenapa pulak dia nih?aku tak tahu pulak dia main anak-anak patung ni..mak aii..biar lah salah tekaan aku ni.

Aku jenguk kat dalam kedai tu..aku nampak dia dah sengeh-sengeh sambil pegang seekor anak beruang nih sebesar dia kot,sama je aku tengok..cume bezanya,dia tak buncit macam bear tu je.
“nak buat ape tu?minat ke?” still blurr..
khusyairi berpaling, muka ira shazira ditatapnya,memang blurr sungguh minah nih.
“nak bagi anak ayam,agak –agak anak ayam tu suka tak?”
“mane nak tau,tanyelah anak ayam tu..buat ape tanye i”. Kan..aku yang kena balik.
“oklah..fine. miss,saya nak yang ini yer”
“yang ini ye?hurm..untuk teman wanita ke?” akak kedai tu pandang-pandang aku sambil tersenyum.

Lama aku berpikir,akhirnya pecah jugak blurr kat kepala otak aku nih..
“ u memang nak beli ke benda ni?” aku dah panik,kalo betollah dia nak belikan untuk aku..huhuhu.
“yelah cik adik oi..i nak belikan untuk u lah..takkan nak bagi anak ayam main kot.”
Ha..sudah..aku dah gelabah.
“kak,tak jadilah..”
Melopong akak tu dengar kata-kata aku,bukan setakat akak tu yang melopong..khusyairi pun sama naik melopong dengan akak tu.

“kenapa taknak?” khusyairi menyoal.
“nak buat ape?lagi pun tak ade motif la u nak bagi i ”. Bagus tak alasan aku?
“lah..nak i tunjukkan ke?” dia dah senyum-senyum.
“ape..” pandanganku mengekori pergerakan jari telunjuknya, jarinya di bawa ke bahagian perut bear tadi ‘ I LOVE U ‘. Dia sengeh-sengeh lagi. Aku malas nak layan. Aku terus keluar dari kedai tu. Terus berjalan laju, aku dengar dia panggil,tapi aku buat tak dengar je.

“shaz!...shaz!wait...kenape ni?”
“saje..”
“tolong la..jangan buat saya macam ni, kenape tak nak saya hadiakan teddy bear tu?saya betul-betul ikhlas tau..niat saya pun memang betul,tak main-main”
“kalo betul,tak perlu guna teddy bear”
“maksud u?”

Aku pun tak paham kenapa aku jawab macam tu..yang sebenarnya aku taknak sebab aku malu!..huhuhu..macam mana aku nak bawak balik benda tu yang memang terang-terangan lagi besar dari aku,takkan nak seret atas jalan kot. Aku pun sayang. Bukan senang nak dapat teddy bear free yang besar gedabak macam tu. Cuma tinggal masalahnya..macam mana nak angkut nanti,memanglah dia hantar..tapi nak sampai bilik aku nanti macam mana?mesti semua orang pandang..malu la macam tu..

“ok..kalo macam tu...”
Dia yang diam untuk seketika mungkin memikirkan kata-kata aku tadi bersuara.

Dia menjarakkan sedikit dirinya dariku untuk memberi ruang antara kami,kelihatan khusyairi menarik nafas dalam-dalam dan...
“IRA SHAZIRA...!!! SAYA SAYANG AWAK...!!!”
Dikala itu jugak aku terasa muka aku ni macam kena simbah air panas..aku pandang sekeliling, memang sah..semua makluk dalam mid velley ni yang berada ditempat kejadian memandang kearah kami. khusyairi relex je,tersenyum bangga dengan luahanya tadi,mungkin mengharapkan aku terharu..mama!!! aku sesungguhnya terlalu malu dikala ini.
Elok pulak depan kamdar,memang rasa nak bungkus la muka dengan kain langsir kat situ. Tapi,bila kami ungkit balik cerita tu,lawak pulak rasanya.


Duuummm..!!


Dentuman guruh telah mengembalikan ira shazira kealam realiti. Hilang bayang-bayang khusyairi. Dia berpusing kebelakang..terkejut dia apabila mendapati khairul berada dibelakangnya.
yA ALLAH..aku kat sini lagi rupanya,macam mana aku boleh lupa ni.

Selamatkanlah hambamu ini YA ALLAH..ira shazira berdoa didalam hati. Perubahan pada seraut wajah khairul itu menakutkan dirinya. Tiada lagi ketenangan. Matanya yang tajam menikam anak mata ira shazira menambahkan lagi kecut di hati gadis itu. Khairul menghampiri ira shazira. Ira shazira cuba mengundur,namun hanya beberapa langkah.

Khairul semakin mendekati dan terlalu hampir. Dia kini terperangkap antara dinding pondok dan lelaki itu. Ira shazira hilang arah. khairul mendekatkan wajahnya kearah ira shazira..ira shazira memejamkan matanya..

Paangggg!!

No comments: